maandag 4 juni 2007

Werkstuk: een 9!

Weet je nog, dat gozertje uit groep 8 dat een interview wilde voor een werkstuk (zie 'Beste meneer' van 8 mei)? Vandaag kreeg ik een mailtje van 'm:

Beste meneer,

Hierbij mijn werkstuk ik had er een 9 voor

nogmaals bedankt voor het interview

D.
Ik zal een klein stukje uit het - inderdaad prachtige - werkstuk citeren:

Een archeoloog zoekt ook uit hoe oud iets is. Als ze willen weten hoe oud een skelet is of een ander bot dan voeren ze een zogenaamde C14 analyse uit. C14 staat voor koolstof-14 analyse. Bij een C14 analyse wordt er een stuk(je) bot fijn gemaakt en in een koker gedaan. De computer rekent dan uit hoe oud het bot of het skelet is. Helaas is het bot(je) reddeloos verloren na zo’n analyse. Elk mens, dier en plant neemt terwijl hij leeft radioactiviteit op uit de lucht. Als een mens, dier of plant sterft, dan neemt de radioactiviteit af. De computer meet hoeveel radioactiviteit er nog over is en dan weet de computer hou oud het bot(je) is.

Hey, D., wat een goed werkstuk! Nog nooit heb ik de C14-analyse zo kort en duidelijk uitgelegd gezien! Enne... gefeliciteerd met je negen. Zorg dat je later inderdaad archeoloog wordt, laat je niet van de wijs brengen door mensen die zeggen dat het géén goed idee is; ze weten er niets van af!

Je werkstuk staat vanaf nu bij ons in de bibliotheek.