woensdag 18 oktober 2006

Alarm!: bouwlui vinden vestingmuur

Rond 3 uur vanmiddag komt er iemand ons pand binnen lopen (woensdagmiddag = open middag; dus de deur staat voor iedereen open) en vertelt ons dat er iets bij graafwerkzaamheden aan de Kamp is gevonden. De man heeft niets in zijn handen dus ik vraag me af waar hij het heeft neergelegd, en loop voor hem uit ons lab in, nieuwsgierig rondkijkend naar wát er dan gevonden is. Niets, buiten onze vertrouwde potjes in restauratie ligt er niets.

Gehaast vertelt de man me dat werklui met een drilhamer een enorme muur aan het bewerken zijn, en dat ik er nu heen moet, anders is ie misschien wel weggehaald. Ervaring leert dat je 'enorme muren' niet zo maar weghaalt, maar ik haast me toch naar de aangewezen plek, jas in de ene hand, camera in de ander. Ik weet inderdaad dat ze aanhet eind van de Kamp aan het werk zijn - het hele kruispunt is afgesloten - maar van graafwerk weet ik niets. Direct bij aankomst zie ik een kleine graafmachine en een enorme bult zand met veel baksteenpuin en ontmoet een werkman die ik al eerder heb ontmoet bij werkzaamheden aan de andere kant van de stad, ietsofnogwat jaar geleden. En inderdaad: een enorm fundament in een diepe sleuf waardoorheen een 30 cm brede waterbuis moet komen te liggen. Een tweede werkman staat zwetend met drilhamer op de bakstenen in te hakken. Ik kijk om he me heen, schat de ligging en richting van de muur in en bedenk me op deze plek een bastion heeft gelegen, met daarop allerlei poort- en bijgebouwen. De muur hoort daar vrijwel zeker bij.

De camera geeft geen kik als ik afdruk en het schermpje vertelt me dat de batterij al lang en breed leeg is. Ik bel Tijs die op de vlakbij gelegen opgraving aan Achter de Kamp bezig is en vraag hem te komen met een camera. Hij arriveert binnen een minuut en samen bekijken we de muur wat beter en maken vele foto's. De werklui gaan naar huis, de werkdag zit er voor hun op. Voor ons nog lang niet, wij nemen wat bakstenen mee voor nader onderzoek en gaan terug.