dinsdag 3 april 2007

Berlijn

Deze stadsarcheoloog is even een paar dagen op de universiteit van Berlijn te vinden, tussen internationale collegae op een groot congres: the CAA conference. Archeologie leeft niet alleen in Amersfoort, maar ook hier in Berlijn, en - gezien de vele archeologen uit alle hoeken van de wereld - leeft archeologie eigenlijk overál!

Het congres gaat over computerapplications and quantitative methods in Archaeology, een hele mond vol, maar om kort te gaan: ´t is voor computernerds die zich ook met archeologie bezig houden of archeologen die zich met informatica bezig houden. Het stikt hier van de archeo-nerds - de stadsarcheoloo is er waarschijnlijk zelf ook een - die druk zijn met 3d reconstructie's, relationele/objectoriented databases, agent-based moddeling, predictive-analyses en digitale geoprospectie. Pfffttt... Ik ben nog bezig mijn hele programma - een dik boek - door te spitten om uit te zoeken welke lezingen ik allemaal wil zien en workshop die ik kan doen, ik kan kiezen uit honderden dingen.

Eerst maar eens wennen aan dat duitse toesenbord...