vrijdag 23 februari 2007

Waar ligt ie precies?

Geachte archeoloog,

Via scheplog blijf ik jullie schepbewegingen volgen. Nou wil het toeval dat ik in mijn jongere jaren veel in de omgeving van de burgerbegraafplaats speelde en op de begraafplaats zelf beukennootjes zocht. De beuken die in het stenen rondje voor de ingang stonden, werden door ons gebruikt in het spel bomentikkertje. In het bericht van de gevonden poortwachter snap ik één ding niet. In mijn herinnering was het rondje met de beuken nog een paar meter (er liep een weg omheen) gelegen van de hoofdingang van de begraafplaats en er reed verkeer omheen. Als de poortwachter is gevonden in het rondje waar eens de beuken stonden, moet dit geraamte ontsnapt zijn vanaf de begraafplaats. Misschien dat de begraafplaats in eerdere jaren groter was, voordat de hoofdingang er was?

Ik heb ter vergelijking de foto's van de begraafplaats op beeldbank van het Archief Eemland bekeken. En alles in mijn herinnering lijkt te kloppen. (ter vergelijking bijvoorbeeld foto nummer 65127).

Groeten, G.


Foto: G. van der Mark.

Beste G.

Je hebt gelijk als je stelt dat het graf wat buiten de begraafplaats lijkt te liggen, als je 't zo leest dat het graf binnen de boomkring lag. Het graf is echter niet binnen die boomkring aangetroffen, maar enkele meters er vandaan. De ontgraving is veel groter dan de boomcirkel, aangezien alle slechte grond in de omgeving van de bomen - besmet met schimmels etc. - ook afgegraven moest worden. Het aangetroffen graf ligt wel net binnen de begraafplaats, vrijwel tegen een van die poorthuisjes aan.